Thursday, March 20, 2008

Salman, Ayan dan Amina

Dulu Salman Rushdie, baru2 ni Ayan Hirsi Ali pastu dengar2nya dari budak yang pergi meeting MSA, minggu depan Amina Wadud plak nak datang??Takde orang lain ke yang nak datang. Sume yang pelik2, controversial, n yang orang Islam xsuke. Saje ke nak provoke. Ke over jahil sampai kasi orang2 macam ni cakap pasal Islam. Sedih la. tak patut2

Baru-baru ini Ayan Hirsi Ali telah berjaya memberi talk di Vandy walaupun dia menerima banyak kritikan daripada pelajar2 Vandy yang beragama Islam. Sifu saya pun tak nak datang. Katanya tak mahu Rasulullah SAW diinsult di depan muka. Siapa yang tak marah, bila agama kita sendiri di'insult' dan dikutuk di khalayak orang ramai yang datang. Saya tak datang, tetapi berdasarkan apa yang diceritakan oleh rakan2, makhluk Allah bernama Ayan ini mendapat tepukan gemuruh dari ramai audien bila sahaja dia berjaya menjawab atau lebih suka saya katakan berjaya mengelak soalan daripada orang2 Islam. Adeh. Sukakah kalau agama kamu sendiri dikutuk? Tapi saya percaya dan saya harap orang2 Vandy pandai menilai. Mengapa perlu men'judge' Islam melalui percakapan seorang sahaja. Dah la seorang, yang backgroundnya pun kita antara tahu tidak tahu sahaja. Tiada sijil belajar Islam pun.
"Van Gogh had made a short film with Hirsi Ali called Submission 1, in which lines from the Koran, detailing a man's right to beat his wife, were superimposed on the body of an actress portraying a victim of domestic violence."

"In Amsterdam a few days after the murder, I spoke to Muslims on the street about the killing. The majority blamed Hirsi Ali. 'This woman is the cause of all the problems, telling lies about Islam,' one told me. 'If she hadn't sucked van Gogh into this, he'd still be alive today.'"
baca lagi


Bile mase lak Islam kasi violence kat bini?Adeh. Tak payahla kasi orang macam ni cakap kat orang ramai. Tapi faham2lah. Nama pun Vandy. bukan UIA. Duduk pun di US. bukan Arab Saudi. Tapi tetap xpuas hati! kami mahu pembelaan!(Saudara saudari bleh tengok video ayan dalam youtube ok, jangan malas)

Pastu dengar2nya next week Amina Wadud lak..'prominent muslim scholar'???? Pompuan yang jadi imam laki2 tu prominent muslim scholar??















"Di Arab Saudi, Mufti Besar Abdul-Aziz al-Sheik turut mengutuk kejadian itu manakala Ketua Masjid Al-Azhar, Sheik Sayed Tantawi pula berkata Islam hanya membenarkan wanita menjadi imam kepada golongan yang sama dengan mereka."


"Ahli kumpulan Muslim Brotherhood dan ulama konservatif terkemuka yang berpangkalan di Qatar, Sheikh Yussef Al-Qaradawi turut mengutuk keras Wadud dengan menegaskan bahawa Islam melarang sama sekali wanita berbuat begitu kecuali semua jemaahnya adalah perempuan. Semua ulama Islam bersetuju bahawa wanita tidak boleh menjadi imam kepada lelaki, kata Qaradawi dalam fatwanya yang disiarkan akhbar tempatan di Qatar. “Solat dalam Islam yang dilakukan secara berdiri, menunduk (rukuk) dan sujud tidak sesuai dilakukan dalam keadaan lelaki dan perempuan bercampur. Solat memerlukan ketenangan dan tumpuan jitu untuk berkomunikasi terus dengan Allah,” kata Qaradawi yang dilahirkan di Mesir. - AP" baca lagi

Apa2 hal pun saya xsuka. Bagi la alasan apa pun, saya tetap bantah.

4 comments:

Anonymous said...

Dah promote Amina Wadud datang Vandy, promote jugaklah Sheikh Siraj Wahhaj datang Vandy minggu depan sempena Islam Awareness Week

http://www.vanderbilt.edu/msa

plato's disciples said...

aiya I remember reading pasal amina nie lead solat jumaat mcm crap jer. plus she's also the the kinda founder for sister in islam.In my opinion sister in islam tue pun same bengong.

like hubab say in his blog,why are they inviting these people 3 in rows.yes mmg ader freedom.tp kalau ade freedom invite lah the opposite side.asyik org bashing about islam jer.

Ji Fat said...

baik tuan anonymous. Siap!hehe

Anonymous said...

Astaghfirullah..

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka¦
Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar"” (al-Baqarah : 120)

“Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik¦.” (al-Maidah : 82)


.. menjadi tanggungjawab kita untuk membela.